Med ursäkter kommer man inte långt

Igår kväll bokade jag mig på Cycling 45 min på Sats Kungsgatan (www.sats.se) med Moa Richard (http://moasklassiker.bloggplatsen.se/). Superpeppad var jag att testa att cykla i 45 min istället för de 30 min jag tränat hittills sedan förlossningen. Jag gick och la mig alldeles försent och min dotter bestämde sig för att vakna tidigare än vanligt. Då kom en av mina vanligaste ursäkter till att strunta i träningen flygandes:

"Det kan ju inte vara hälsosamt att träna när jag är sååååå trött. Det är nog bättre att jag lägger mig en timme och sover istället"

Det där med ursäkter och bortförklaringar till att inte träna är jag superbra på. Så bra att jag nu tänker presentera mina vanligaste mentala åkommor och hur jag medicinerar mentalt mot dom:

Mental åkomma: "Jag har skadat foten/handen/ryggen/tån, så nu är det bäst att vila mig ordentligt. Jag kan ju ändå inte träna med skadan."
Medicin: Träna de delar av kroppen som är friska och krya! Dessutom mår skador bra av att få en genomblödning för då läker det bättre, såvida det inte är en helt akut skada (första två dygnen).

Mental åkomma: "Åh det är så skönt här i soffan, jag kan träna en annan dag"
Medicin: Packa bara väskan och gå utanför dörren! Då löser sig resten av sig självt!

Mental åkomma: "Det regnar ute, jag kan springa en annan dag"
Medicin: Regn är inte farligt. Det är bara väder. Dessutom är det rätt skönt att springa i regn när man blivit varm.

Mental åkomma: "Jag har sån träningsvärk, så jag väntar med att träna tills det går över"
Medicin: Det är inte farligt att träna med träningsvärk! Värm upp ordentligt och ta det lite försiktigt. Muskulär aktivering gör att det blir genomblödning i musklerna och träningsvärken försvinner fortare.

Nåväl... jag hade nog kunnat fortsätta hela natten med denna lista, men ikväll ska jag gå och lägga mig i tid, dvs senast kl 22. Det blev alltså träning trots allt. Jag motiverade mig denna gång genom att tänka på alla de småbarnsföräldrar som knappt får sova alls. De klarar ändå på något sätt att klä på sig, äta frukost, gå och träna, laga middag, ta hand om barnen, umgås med vänner. Vem är jag att klaga som faktiskt har blivit välsignad med en dotter som sover gott om natten. Ska jag inte klara av att sova lite mindre EN natt???

Jag cyklade, det var en underbar klass. Bra musik, Moa är en skön, lugn och lurig instruktör som får fram den inre motivationen. Jag var helt slut efter, men lycklig. Jag frågade Moa om hon inte ville hjälpa mig att testa Plankan max då 2 min är ett av mina delmål mot ordinarie form (http://mamarama.blogg.se/2012/january/utkast-jan-11-2012.html). Jag klarade 2:10 min:sek!!! Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så bra. Det är långt ifrån vad jag har kunnat, men oerhört mycket bättre nu än vad jag trodde. Med andra ord får jag sätta upp ett nytt delmål för styrkan.

Dagens rörelse
* Cycling 45 min + maxtest Planka 2:10 min:sek

* Släpade ut mig på en långsam promenad med min dotter i vagnen runt i området 50 min

Kommentarer
Postat av: Annika Winkler

C:5

2012-01-16 @ 22:45:14
URL: http://mamarama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0