Att repa sig i kroppen fysiskt och mentalt

Idag var lilla familjen på Sats (www.sats.se) för en liten träningsstund. Min man och dotter passade på att testa på SatsBaby tillsammans och jag stack ut på träningsytan och lekte av mig. Efter träningspasset kikade vi in på MiniSats (Sats barnpassning) för att se om det kan vara något för vår dotter att testa på. Det skulle i så fall öppna upp möjligheter för mig att träna lite på dagtid eller för mig och min man att träna tillsammans. Jag gillade personalen på MiniSats och har förtroende för dom så det kan vara värt att prova.

Att repa sig i kroppen fysiskt och mentalt
Att komma tillbaka efter graviditet och förlossning är både en fysisk och mental process, inte olik att komma tillbaka från skada. Jag har under min tid som elitidrottare haft skador så som frakturer, ryggskott och svår ichias. För att sammanfatta har jag mer eller mindre haft relativt allvarliga skador runt omkring i hela kroppen MEN när jag varit skadad förut har jag varit skadad i EN kroppsdel. Efter en graviditet har jag nedsatt funktion i HELA kroppen samtidigt. Det är samma känsla fast ändå väldigt annorlunda.

Vad som händer rent fysiskt vid en skada är att kroppsdelen självklart har kraftigt nedsatt funktion under ett par veckor vid fraktur, stukningar, sprickor osv. Då ska skadan reparera sig och under tiden kan jag göra så gott jag kan för att behålla kondition och rörlighet i lederna som berörs. När skadan är reparerad är den något skörare än tidigare och det är okej att börja rehabträna försiktigt så jag får tillbaka grundfunktioner och full rörlighet och efter det långsamt komma tillbaka till det jag gjorde innan i full styrka , med andra ord grenspecifika rörelser. Vid inflammation eller överbelastningsskada tar denna process oftast längre tid. Det viktigaste att komma ihåg är att dessa funktioner kommer inte tillbaka till ursprunglig form av sig självt utan det krävs hårt arbete och mycket träning!

Detsamma gäller självklart vid graviditet. Kroppen har pga minskad aktivitet och diverse fysiska förändringar nedsatt funktion och det krävs hårt arbete och mycket träning för att närma mig min ordinarie form. Att vila sig i form kan jag alltså inte göra.

När det kommer till skador är kroppen finurlig. Djupt rotat i muskelminnet finns skadan och påverkar mig mentalt. Det betyder att kroppen kommer ihåg att en viss rörelse kan orsaka skada och därför så upplever jag ofta rädsla i samband med rehabträning att saker och ting ska bli värre eller att jag ska skada mig igen. Detta är alltså en skyddsmekanism som finns inbyggt. Jag har upplevt vid samtliga mina skador att kroppen är läkt långt innan jag har läkt i huvudet. Alltså är det bra att långsamt utmana kroppen med sunt förnuft och en lyhördhet framförallt dagen efter. Har jag ont (träningsvärk inte inräknat) har jag tagit i för mycket. Om allt känns bra var det lagom eller lite för lite.

Även här känner jag igen mig nu. Jag upplever rädsla i att börja med nya övningar och aktiviteter för jag är orolig om jag är redo för dom. När jag joggar är jag rädd att få ont i höfter, knän, fötter och att bäckenbotten inte är tillräckligt tränad. När jag lyfter vikter är jag orolig att få ont i ryggen osv. Därför är jag väldigt noggrann med nu att göra hellre för lite än för mycket, men alltid göra! Dagen efter får avgöra om jag gjorde lagom eller för mycket.

Första delmålen
För att jag inte ska gå försnabbt fram har jag funderat lite kring vilka delmål jag kan ha. Jag behöver delmål för styrka, taekwondo och löpning.

Styrka: Hålla plankan 2 min innan jag får lov att börja köra styrka med vikter tyngre än 5 kg.

Taekwondo: Att kunna genomföra 3 x 10 st styrkesparkar dollyochagi, yopchagi och upchagi med bra teknik på varje ben i minst midjehöjd utan att ta stöd för balansen innan jag får lov att börja sparka snabbare luftsparkar.

Löpning: Klara att springa 5 km utan smärta i fogar och känningar i bäckenbotten.

Dagens rörelse

* Promenad på stan med familjen

* Löpning och styrka 60 min
10 min uppvärmning promenera (5 grader lutning 6,5 km/tim), 3 min jogg (1 gr. lutn. 8,5 km/tim), 5 min promenad, 3 min jogg, 5 min promenad, 3 min jogg, 6 min promenad= totalt 35 min och 4 km
Ministyrkecirkel 3 varv: Matrix på TRX 8 st/sida (http://www.trxtraining.com/), Sparkstyrka dollyochagi 10 st/ben, Kettlebellswing 12 kg 15 st

Reflektioner: Löpningen kändes bättre idag och det var skönt att vara på ett löpband där jag kan öka belastningen vid promenad eftersom jag la på lutning. Kul att se hur långt jag kommer och hur snabbt/långsamt jag springer också. Bålstyrkan känns stabilare vid löpningen och jag kom lite högre i sparkarna idag!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0