Spa

I förra veckan var jag så stressad att jag fick tunnelseende, höll på att krocka, glömde grejer i jobbet och sov skitdåligt. Jag berättade för en kollega att jag funderade på att plocka ut ett par timmar flex och vara hemma med dottern. "Nej Carolin! Passa på att göra något för din egen skull. Gå på en behandling eller ligg och slappa hela dagen." Jag bokade en sparitual på Sankt Jörgen Spa resort.

Jag startade med att lämnade min dotter på dagis lite senare än vanligt, därefter körde jag svärmor till flygplatsen. Nu var dagen min ett par timmar. Jag kom fram en timme tidigare än beräknat så jag köpte ett par för små tajts som jag trängde i mig och gick in i gymmet och gjorde lite yogaövningar. För att hämta lite kraft efter plockade jag med mig en smoothie med havtorn, ingefära och banan in i omklädningsrummet och bytte om till baddräkt, morgonrock och badtofflor.

Mycket laddad för lugn och ro

Sparitual purifying med doft av blåbär och enbär

I påsen hittade jag en beskrivning av hur jag skulle på bästa sätt uppleva "Himmelriket" som den tysta zonen inne i spadelen heter. Jag började inne i den del som inspirerats av turkiskt bad och skrubbade hela kroppen med bodyscrub och sköljde mig rikligt med ljummet vatten med hjälp av en silverskål. Därefter var det dags att prova den första varma bastun och varva med att gnida in kroppen med iskross för att kyla ner mig. Därefter var det dags att skrubba ansiktet med facial scrub och därefter lägga på en mask som satt på medan jag satt i en kall bastu på 40 grader. Där inne satt jag länge och kände hur kroppen och sinnet började slappna av ordentligt.

Efter jag sköljt av ansiktet var det dags att ta hand om fötterna. Jag gick runt ett par varv i det knähöga vattnet som varvades med varmt och kallt vatten för att få igång blodcirkulationen. Jag landade i ett bubblande fotbad och passade på att dricka ett glas iskallt vatten med smak av chili. Jag tog en liten paus från sparitualen och gick in och la mig i ett svalt rum på en varm vattensäng. Jag slumrade nästan till.

Sista delen av sparitualen bestod av en ångbastu där jag satt tills svetten trängde fram på hela kroppen. Då jag visste att det väntade ett riktigt kallt bad efter satt jag kvar en liten stund extra. Jag var andfådd av värmen när jag gick ut ur bastun och flämtade av köldslag efter det kalla doppet. Vilken kick!

Resten av stunden hängde jag i diverse olika pooler och drack varmt kryddigt te. Jag var något lugn och skön när jag släpade mig till omklädningsrummet och smörjde in mig med olja och ansiktskräm som var det sista i min lilla påse.


Något mjukare blick efter 3 timmar i vatten och värme

Jag gick förbi Jos Baren och plockade upp en burk med rawfood. Har ingen aning om vad ingredienserna var, men gott var det. Perfekt avslutning på min dag.

Skakad rawfood på väg till dagis



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0