Naken utan powerpoint

När jag pluggade pedagogik läste, reflekterade och diskuterade vi mycket kring lärande i alla dess former. Jag har med åren utvecklat en tilltro till människors förmåga och potential och jag tror att mycket av kunskapen finns hos människor, vi behöver inte experten och media som ska berätta för oss hur vi ska göra föra att må bättre. Min uppgift som Hälsovetare/pedagog/utvecklare har varit att peka på, och hjälpa människor, grupper och organisationer att utveckla sitt välmående utifrån egen förmåga, kunskap och motivation. Självklart kan man väcka kunskap till liv, men huruvida kunskapen stämmer eller inte måste var och en avgöra.

När jag jobbade i mitt eget företag jobbade jag mycket efter dessa principer. När jag höll föreläsningar blandade jag forskning, reflektion, diskussion hej vilt. Jag använde whiteboard, ritade och förtydligade det jag sa, visade en film, gjorde fysiska övningar, sjöng en sång, satte miniräknare i händerna på folk. Allt för att väcka intresse och underlätta olika inlärningsstilar.

Jag började jobba som anställd 2010. När jag var nyanställd blev jag överväldigad av allt material som fanns och bara plocka från. Mycket föreläsningar och utbildningar fanns upptrycka i powerpoint. Jag fick för mig att jag skulle anpassa mitt sätt att lära ut/in för att följa ramarna som fanns. Jag inledde ett par år av "death by powerpoint". Mitt fokus gick till att hålla koll på vilken ordning bilderna skulle komma, försöka komma på vad som menades med en bild så mitt resonemang skulle bli logiskt när den kom. Jag började bli stressad över att diskussionerna i grupperna blev för livliga. Hur skulle jag hinna med mina 68 bilder???

Förra veckan fick jag en fråga av en god vän: Varför använder du powerpoint? Vad händer om du kommer med dig själv och föreläser/inspirerar utifrån din inre potential?

Hur fan skulle det se ut?

Idag träffade jag en arbetsgrupp. Jag hade med mig ett par mindmaps, några utskrifter på diskussionsövningar, en film från internet och mig själv. Jag kunde fokusera på gruppen, lyssna, förstärka och utveckla. När jag åkte därifrån var jag trött med lycklig.

What's the power? What's the point?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0