Äppelmos

Jag är lyckligt lottad som trots boende i lägenhet har möjlighet att få fina äpplen på hösten från nära och bekanta. En kollega på jobbet frågade mig om jag ville ha äpplen från hennes trädgård. "Du har ju en liten dotter, hade det inte varit gott med äpplemos?" Frågade hon och gav mig en stor påse med fina röda äpplen.

Imorse var det dags att koka ihop en sats igen. Under tiden som jag satt och skar äpplena i mindre bitar och kastade i en stor kastrull underhöll min dotter sig på egen hand. Pusslade, lyssnade på talbok, packade ner sina nallar i sängen och sparkade runt bollar. Hon kom och satte sig bredvid mig i köket och ville smaka på äpplebitarna. Jag förklarade för henne att jag skulle komma och leka med henne när alla äpplen låg i kastrullen. Det löste hon fort.

När dottern får bestämma gör vi äpplemos på hela äpplen

Efter lite justeringar stod äntligen grytan på spisen.


Om mamman får bestämma

Äpplemos
2 kg äpplen
1,5 dl ekologiskt rårörssocker
1 kanelstång
1 tsk stötta kardemummakärnor
2 krm citronsyra




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0