Söka ögonkontakt

Idag hoppade jag på en utmaning. Jag laddade ner den nya appen "appiness" och startade med den första utmaningen i morse som bestod i att söka ögonkontakt med 3 olika människor, le och önska dom lycka. Piece of cake, tänkte jag.

Jag satt på spårvagnen på väg till jobbet och tänkte att "jag kommer ju lösa uppgiften på väg till jobbet, här finns massor med människor jag kan titta i ögonen och le till". Människorna fanns i massor, hukade över sina telefoner eller blankt stirrande ut genom fönstren. Hmm… lite utmaning kanske det skulle bli ändå.

Jag tog en promenad från Korsvägen via Lisebergs huvudentré till Gårda och där hände det. Det kom en kvinna i 40-årsåldern gående mot mig, 160 lång, svart rock, blont hår i page med lugg, ganska alldagligt utseende. Våra ögon möttes. Precis när hon skulle slå ner blicken log jag med hela hjärtat och tänkte "ha en fantastisk fredag härliga medmänniska". Hon avbröt sin rörelse med att slå ner blicken och tittade igen upp och log ett brett och förvånat leende tillbaka. Vi fortsatte vidare åt var sitt håll. 

Efter dagis hämtade jag min lilla dotter och då jag lovat att köpa glass till henne när jag kom och hämtade henne, så åkte vi iväg till en glassbar i Frölunda. Hon ville ha baniljglass med kaka (en kula vaniljglass i strut). På glassbaren kunde man sätta sig i stolar som såg ut som glassar och självklart var det där vi skulle sitta och dela bord med en stor man med gråsprängt hår i 50-årsåldern som smaskade på glass med sin dotter i tonåren. Min dotter fann mannen väldigt intressant och de fick genast kontakt. Hon satt bakåtlutad i glasstolen och betraktade mannen nyfiket. Mannen och mina ögon möttes och vi log i samförstånd och jag önskade honom gott i tanken. När de reste sig upp och gick sa han hejdå och vinkade.

När vi åkte hem tänkte jag att nu är det kört. Tänk att jag inte skulle få ihop utmaningen. Vi beställde pizza och skulle gå in och hämta den. Innanför dörren stod två kvinnor med varsin barnvagn och lilla dottern stannade till och tittade på dom. Jag passade på att möta ögonen med en av kvinnorna, log och önskade henne i tanken all lycka i mammaskapet med den lilla bäbisen som låg i barnvagnen. Hon log tillbaka och sen gick lilla dottern in i pizzerian och sa "Mamma titta fotbollsmatch!" Vi ändrade våra planer att ta med pizzan hem och satte oss istället längst fram vid tv:n och spanade på när Ronaldo sprang runt och jagade boll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0