Enough is enough

Att finna balans handlar för mig mycket om att veta när det är dags att avsluta det man gör och fokusera på något annat. En vanlig källa till stress hos mig är hushållssysslor, samtidigt som det kan vara en källa till återhämtning. Det stressar mig när det känns som ett måste, något jag behöver bli av med.

Se framför dig ett berg av disk, matfläckar på golvet och på bordet. Du är trött och vill inget hellre än att sätta dig ner och vila, läsa en bok, dricka en kopp te. MEN du vet också att när du vaknar imorgon är skiten kvar. Ingen hustomte bor hos dig, vilket gör att du får smöra din macka bland gamla matrester och diska upp en tallrik och en sked till yoghurten. Såååå ovärt! Känslan av "jag måste diska" infinner sig och troligtvis gör du det med lite ilska, frustration och hoppas att det tar slut snart.

Tänk dig nu istället en varm sommardag i sommarstugan. Du har suttit ner med familjen och ätit en lätt lunch i köket. Din partner erbjuder sig att diska, men just nu infinner sig en känsla av en önskan att tappa upp ljummet diskvatten med mycket skum och långsamt i din egen takt tvätta rent efter er. Du har inget annat planerat och står gärna och drömmer dig bort med skumbadet ett tag medan resten av familjen går ut på gräsmattan och gör sitt. En känsla av "jag vill diska" är närvarande.

Samma aktivitet kan vid olika tillfällen upplevas som måste eller önskan. De gånger då hushållsaktiviteterna är för många för att mäkta med är det viktigt att sänka ambitionsnivån och vara nöjd med det man gör.

Ikväll bestämde jag mig för att vara nöjd om jag lagade mat, tog hand om köket efteråt och satte en tvättmaskin. Såhär tom blir diskbänken då:
http://instagram.com/p/XVVfk3MG7u/

Men jag bestämde mig också därefter att enough is enough. Då lämnar jag med gott samvete det här ovikta tvättberget från helgen:
http://instagram.com/p/XVVx6QMG8B/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0