Åsa camping och havsbad

Och så blev det att vi packade bilen med campingutrustning och tutade ner till Åsa Camping och Havsbad.

I min barndom tältade vi mycket på camping, framförallt i Danmark och också andra länder i Europa. Jag har så mysiga minnen från att vakna i tältet och smyga ut på en tyst camping. Spela kort på kvällen och äta godis. Läsa ton med böcker.

När vi åkte in på Åsa Camping var det första som slog mig att det var såååå trångt. Vi packade upp tältet på 3x5 m inkl bil och berättade för lilla dottern att vi skulle sova i koja i natt. Hon var superpeppad! Ner till badet!

Åsas Vita Sand (stranden kallas så) är väldigt mycket mindre än vad jag förväntat mig. Jag hade bilden av Apelviken i huvudet och det är kanske inte helt rättvist (underbara plats). 1/10 av Apelviken i storlek, men säkert lika mycket folk. Det var trångt även här. Vi spenderade trots allt hela dagen på stranden innan vi tog oss in till "stan". På väg till tältet snickrade en kvinna från kommunen upp en lapp om att vattenkvaliteten var dålig och att de avrådde från bad. Men jösses... Efter lite efterforskningar visade det sig att i dagvattnet (inte avloppsvattnet) som rinner ut i viken finns en del föroreningar från djur och jordbruk omkring, speciellt när det regnar.
Läs mer på Kungsbackas kommun här:
http://www.kungsbacka.se/sitetemplates/KBInformationPage____91228.aspx

Vi tog en sväng på "stan" och åt pizza till middag (vi glömde spriten till triangaköket). Vi kände oss vilsna på den lokala pizzerian, på den trånga campingen och det smutsiga badvattnet. I allt detta brast vi ut i ett minst sagt förlösande skratt. Hade vi inte lovat lilla dottern att vi skulle sova i tält hade vi troligtvis packat ihop oss och åkt hem. Men vi stannade.

Lilla dottern var superspeedad på kvällen och sprang runt som en tok bland husvagnar och tält. Tillslut tog pappa en promenad med henne till havet och hon sov gott på hennes axel när de kom tillbaka. I morse packade vi ihop tältet kl 7, gick till Åsas hembageri, åt frukost och lekte en lång stund i piratskeppet i trädgården. Sen åkte vi hem när grindarna öppnade kl 08.00.

Det blir nog ingen camping i Sverige på ett tag, men kanske är det bättre i Danmark så som jag minns det? :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0