Museijärnvägen Anten-Gräfsnäs

Det var precis lika magiskt och spännande som jag minns det från lågstadiet, om inte ännu mer!

Jag tog chansen när jag och lilla dottern skulle spendera hela helgen med kusinerna och göra en heldagsutflykt. Jag var så peppad att jag redan kvällen innan riggade frukost à la ägg&baconmuffins (tack Anna för idén) och kokade pasta till pastasalladen.

Genom att hjälpas åt med packningen på morgonen kom vi iväg i tid och med siktet mot Alingsås och därefter Antens stationsväg. Vi kom fram 20 min innan det gamla ångtåget skulle gå och jag gick in och köpte biljetter. Barnen stod som ljus på utsidan.
http://instagram.com/p/c7MosDMG_6/

Vi hoppade på i en gammal vagn och fick en hel kupé för oss själva. Tåget ryckte till och satte fart. Lukten av eldad kol var frän i näsborrarna och när regnet plötsligt öste ner var det en kraftfull effekt till ånga, rök, gamla säten och vacker natur med utsikt hela tiden mot sjön Anten.
http://instagram.com/p/c7M180MGwR/

När vi kom fram till Gräfsnäs slutade det plötsligt regna och solen kom fram. Vi tog oss in i slottsparken och hittade ett gammalt ihåligt träd, som barnen undersökte noggrant. Undertiden packade jag upp pastasalladen och chokladmjölk på en stubbe i solen som fick agera bord.
http://instagram.com/p/c7MVwFsG_a/

Efter lunchen tog vi oss ner till badplatsen för att ta oss ett dopp. Efter lite övertalande slet även jag av mig kläderna och badade i underkläder. Lilla dottern hoppade från bryggan rakt i min famn. Det började dugga lite lätt och vi hann inte ens tillbaka till kläderna innan regnet öste ner igen, på kläderna. Jag fick ta på mig blöta regnbyxor utan underkläder. Barnen skrattade gott åt mig när de klistrade fast sig på bakdelen. Vi bestämde oss fort för att åka rälsbussen tillbaka och snabbade oss tillbaka till tågstationen.

Väl tillbaka i Anten bytte vi till torra kläder och tog en sväng in till museet. Där kunde vi klättra upp i lok, vagnar och köra tågbana. En kopp kaffe senare och jag var redo att åka hemåt. Vi bestämde i bilen att vi ska åka tillbaka nästa sommar, fast denna gång när det är fint väder. Då ska vi gå på upptäcktsfärd i slottsruinen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0