Hälsosänkande ledarskap

Jag sitter på en McDonaldsrestaurang och har stoppat i mig ägg och bacon och pannkakor efter morgonsimningen. Jag tänkte att jag lika gärna kan sitta här och läsa genom material till en föreläsning jag ska ha i hälsofrämjande ledarskap.

Jag blickar in över kassan och bänkarna där medarbetarna svänger ihop mackor och annat. Genom rummet skär ljudet av den långa smala unga mannen som står i kassan.

"NÄ jag kan inte komma nu, jag har gäster!"

Två kvinnor står och beställer och mannen som 5 min tidigare gick runt och visslade högt och beordrade medarbetarna det ena och det andra inger ett överkäckt och inövat servicebeteende med stark försäljningsinriktning.

"Du har möjlighet att lägga till ett tillbehör till din frukostmeny för 10kr"

Hälsofrämjande ledarskap utgår ifrån en nyfikenhet och kärlek till människor och hennes sammanhang. Det som är den svåraste utmaningen är att lägga vårt eget ego åt sidan, vårt intresse att stärka vårt eget värde, tillgångar och sociala status och istället bry mig om detsamma hos den som står framför mig. Visa uppskattning och leta efter det som motiverar.

Nu började det regna, jag är motiverad att sitta kvar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0