Piroger med köttfärs

Jag har alltid varit riktigt dålig på att baka bröd. Något har varit fel på högerhandens pekfingertopp eftersom jag vid otaliga gånger dödat jästen. Fingret stoppas ner i den ljumma och troligtvis helt perfekt tempererade smör och mjölksmörjan och pekfingertoppen säger "Nej nej, häller du detta på jästen kommer den frysa och då blir det ingen deg". Så högerhandens pekfingertopp har först nöjt sig när vätskan troligtvis varit uppemot 42 grader. "Åh mysigt, detta gillar jästen nog".

Idag har jag med oerhört lågt självförtroende i högerhandens pekfingertopp faktiskt lyckats baka piroger!! Hittade ett enkelt recept i Allt om mat från september och ville testa lyckan. När degen jäste kunde jag konstatera att ett drygt år med barn kalibrerar även det sämst bakfinger. Första gången jag badade lilla nyfödda dottern blev hon knallröd. Hon gillar också ljummet vatten nämligen...

På Instagram kan du se slutresultatet och även se recept på deg till 16 st piroger. Jag stekte ihop min fyllning i stekpannan :

400 g ekologisk nötfärs
3 rivna ekologiska morötter
1 hackad lök
2 hackade vitlökar
1 dl vatten
2 msk tomatpure
spiskummin
chili
basilika
örtsalt
(och lite grillkrydda när jag inte orkade försöka få det gott längre hihi)

http://instagr.am/p/R7ZJ39sGw1/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0