Välkommen till min nya blogg!

Ikväll var jag ute och joggade för första gången sedan april 2011, då jag var gravid i 4:e månaden...

Lite historia
Jogga har varit en motionsform som jag alltid har haft med mig. När jag var barn följde jag med mamma och pappa och joggade i skogen och någon gång på låg eller mellanstadiet fick man börja springa 2,5 km på tid. Där någonstans gick det snett. Inställningen "ju snabbare jag springer desto bättre träning är det" grundlades. Det spelade ingen roll om jag var ute i 10 min eller 60 min bara jag sprang så fort jag orkade. Det brukade resultera i att jag bara orkade springa ett varv runt kvarteret innan jag nästan hostade blod och fick se mig besegrad.

Det dröjde ända till 17-års åldern och när min elitkarriär började ta fart på riktigt innan någon lärde mig hur man egentligen skulle springa för att det skulle få bäst effekt. Jag började springa med pulsklocka och skämdes hur långsamt jag sprang (knappt snabbare än normal promenadtakt) när jag skulle ligga på 70-75 % av maxpulsen som var det mest effektiva för att skapa bättre grundkondis. Jag skulle vara ute 3 gånger i veckan 60-90 min och bara lulla runt som det kändes. Men vilka resultat jag fick och självklart sprang jag snabbare med tiden att hjärtat blev starkare. Något senare började jag med intervaller och kombinerade olika typer av intervaller med långlöpet som blev en av mina baspass under resten av min elitkarriär som "avslutades" 2006.

Titta tillbaka på graviditeten och efter förlossningen
Under graviditeten fortsatte jag att använda mig av löpning som snäll motionsform och som uppvärmning, men gick sen över till simning och spinning för att lätta på belastningen på bäckenbotten och leder. Under hela graviditeten tränade jag styrketräning med Personlig Tränare. Underbart skönt! Efter förlossningen började jag promenera försiktigt. Först en sväng runt kvarteret (jösses det kändes ju som någon hade kört över mig) och för varje dag ökade jag sträcka och fart med barnvagnen.

Idag är promenaderna en daglig höjdpunkt för mig och min dotter. Jag tror de har räddat mig undan den årliga hösttröttheten i och med att vi är ute i dagsljus minst 1 timme/dag och min dotter sover så gott när vi är ute. Förutom promenaderna har jag tjuvstartat lite med lättare styreträning utan vikter ca 1 gång/v och 30min spinningpass ca 1 gång/v. Så där är vi tillbaka till dagens datum...

Dagens rörelse
* Under dagen gick vi ut en långsam sväng i Slottskogen, mest för att umgås med vänner och få lite sol på näsan.

* Ikväll vågade jag mig ut för att testa på att jogga lite lätt. Kvällens pass såg ut som följande:

12 min rask promenad- 3 min jogg- 5 min rask promenad- 3 min jogg- 5 min pr- 3 min jogg- 5 min pr= totalt 36 min

Reflektioner: Höfterna/fogarna känns bra än så länge (får uppmärksamma status imorgon). Behöver stärka bäckenbotten ännu mer för att klara av belastningarna som det innebär att börja träna med stötar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0