Vart ska jag sikta?

Nu försöker jag komma tillbaka till ordinarie form, eller i alla fall komma i bättre form än vad jag är nu. Vad menar jag med ordinarie form?

Ordinarie form
Att jämföra med mig själv när jag var som bäst tränad är inte riktigt rättvist. Jag är inte intresserad att träna 8-14 pass/vecka längre. Jag tänkte jämföra med mig själv kring min form 2009/2010. Alltså tiden precis innan jag blev gravid. Det kommer bli en utmaning i och med att jag då inte hade barn att tänka på utan kunde lägga upp min tid precis som jag ville. Nu behöver det synkas med både man och barn.

Några gamla resultat att förhålla mig till under året:

2009 Göteborgsvarvet 21 km på 2:07:21 (tim:min:sek)
2010 Midnattsloppet 10 km på 59:44 (min:sek)
2010 Svensk Mästare i Taekwondo (Mönster)
2010 Testvärde 63 på Åstrands cykeltest
2010 2 km på löparbana på 8:39 (min:sek)

Att sätta mål
Det är en fin balans mellan att sätta mål som inspirerar och är tillräckligt utmanande för att man ska behöva göra en ansträngning. Det ska vara ett realistiskt mål, men nåbart bara om jag gör mitt yttersta. Det är en fördel om jag vet tidsperspektivet från nuläge och till jag ska vara i mål eftersom det är först då jag vet hur jag ska lägga upp min träning. Sen är det viktigt att jag är snäll mot mig själv. Ett mål sätts inte upp för att jag ska ha en chans att trycka ner mig själv om jag inte lyckas, utan som en morot att gå den vägen jag ändå önskar att gå. Jag brukar försöka sätta SMART:a mål.

S-pecifika
M- ätbara
A- ttraktiva/Accepterade
R- ealistiska
T- idsbestämda

Det är lätt att sätta mål som tex "Jag ska bli starkare" "Jag ska bli bättre" "Jag ska orka mer". För mig är inte detta mål utan en grovskiss till ett mål, där jag behöver bli mer konkret för att förstå vad jag faktiskt behöver göra. Sen behöver jag fråga mig "Vad ska jag orka?" "Hur länge då?" "När i tiden ska jag klara det?" Ju tydligare jag blir, desto lättare blir det. T.ex. "Jag vill innan juni 2012 kunna bära matkassarna uppför 5 trappor utan att stanna"

Nuläget
Att veta vart jag befinner mig just nu är A och O i att kunna veta hur lång tid jag bör ge mig själv. Jag tror att en stor anledning till att många människor upplever det som svårt att komma igång är att man har ett orealistiskt nuläge. Med andra ord tränar man mycket hårdare än vad kroppen klarar av eftersom man kanske klarade det för 10 år sedan. Resultatet är att man i värsta fall skadar sig och blir omotiverad till att fortsätta. Har jag en realistisk bild av nuläget tror jag att det blir enklare att vara snäll mot mig själv i träningen och ha roligt.

Jag får tänka att kroppen har X antal kvaliteter som jag kan förbättra: kondition, styrka, balans, rörlighet, koordination, stabilitet, explosivitet osv. Precis som med allt annat i livet har jag olika stor fallenhet för dessa olika kvaliteter och om jag lägger ner lite mer tid på en så blir den bättre. Kan jag tänka såhär så är det lättare för mig att se neutralt på min kondition eller styrka istället för att identifiera mig med den. "jag har dålig kondition" kan ersättas med "konditionen är dålig just nu". Allt är färskvara dessutom vilket gör att om jag inte underhåller en fysisk kvalitet så försämras den.

Detta har jag verkligen fått uppleva under graviditeten och nu efter. I dagsläget skulle jag säga att jag har okej grundkondition i form av att jag kan gå långa raska promenader i kuperad terräng med barnvagn utan problem. Det kunde jag verkligen inte i slutet av graviditeten. Då tog det mig 75 min att gå upp för den branta backen till Safjället och gå 2,5 km. Igår när jag var ute och testade på att jogga lite kändes det inte så mycket i andningen, men desto mer i muskler och leder. Jag känner mig väldigt ostabil i höfterna och bålstabiliteten (mage rygg) är i svag form. Jag kände dessutom att jag var stel i vänster höft vilket skulle kunna bero på någon snedbelastning eller ostretchad muskel.

Ikväll var jag och min man på klubben (Haga Taekwondo www.hagataekwondo.com) och körde lite rörlighet, stabilitet och sparkstyrka. Vår dotter låg och sov i vagnen. Där känner jag verkligen att jag inte är i min bästa form. Hela kroppen känns som ett sår som precis har läkt och nu ska man våga lita på att stygnen håller. Tidigare i min karriär har jag behövt begränsa min träning i samband med skador. Men då har jag bara behövt förhålla mig till begränsning i en kroppsdel, inte hela kroppen. Det är lätt att känna sig nedslagen när jag inte kan göra det jag brukade kunna göra, men tanken på att det bara är fysiska kvaliteter som behöver tränas upp igen peppar mig. Jag vill vara snäll mot mig själv och det viktigaste är att jag rör på mig och har kul, så kommer utvecklingen med tiden. Därför väljer jag att sätta upp mål, men vara flexibel med tidsperspektivet. Jag har ju ingen aning om hur kroppen reagerar på träningen i vår.

Mina mål 2012
Orka bära min dotter när hon behöver
Delta på Lomma Cup i maj
Delta på Göteborgsvarvet i maj
Delta på Midnattsloppet i augusti
Delta på SM i december

Jag har med mening inte satt några resultatmål detta året, utan målet är framförallt att komma i sådan form att jag kan delta i första hand. Om träningen går bra så kan jag revidera målen efter hand.

Dagens rörelse
1. Mediumrask promenad med man, dotter och vänner i Naturreservatet Safjället

2. Rörlighet, stabilitet och sparkstyrka på klubben ca 45 min
Klassisk springa runt i cirkel uppvärmning+ fotarbete
MAQ- komplex rörlighet 
http://www.muscleactionquality.se/
Sparkstyrka- upchagi (frontkick), dollyochagi (roundhouse), yopchagi (sidekick)
Grundteknik Taekwondo


Kommentarer
Postat av: Alex kumgang

kul att följa någon som varit på sån elitnivå och har kunskapen :D you go go go!

2012-01-07 @ 21:53:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0