Hemmasnickrat babysim

Idag gick jag, min man och dotter till Åby Simhall (www.abybad.se) för att testa på att bada tillsammans för första gången. Vår dotter är 3,5 månader och har sedan 1 månad tillbaka accepterat att bada i badkaret hemma. Den första tiden skrek hon och ville inte alls bada. Jag tyckte det var väldigt konstigt. Hon hade ju trots allt legat i vatten 9 månader. Var inte detta hennes naturliga miljö? Det tog många misslyckade försök innan min far under ett besök hos mina föräldrar frågade lite snällt om inte han kunde få bada henne. Jaja tänkte jag, det kan väl inte skada.

Min far lärde mig då att små barn tycker det är kul att bada om de faktiskt får bada och inte bara bli effektivt tvättade. Så han tog sin vana morfarfamn och lekte med min dotter en stund och det kom inte en tår. Sedan den dagen har både jag och min man börjat bada vår dotter istället för att tvätta henne.

Vi har funderat på att anmäla oss till babysim, men bestämde oss för att testa lyckan själva istället. Vi bestämde oss för innan vi åkte att skolbarn nog började skolan igen denna veckan, så det borde vara rätt lugnt om man åker mitt på dagen. Nja, om ca 6 år när vår dotter börjar skolan då kanske vi har lite bättre koll. Det var fullt hus på badet och varmbadsbassängen var smockfull med barn och deras föräldrar.

Vi köpte såna där små söta babysimbyxor till vår dotter som man drar åt med gummisnodd ifall något skulle trilla ur kroppen under tiden man är i vattnet. Så i sina nya badkläder (självklart valde pappa de tuffa blå med hajar på) blickade vår lilla dotter ut över havet av människor i poolen. Hon såg fullständigt skräckslagen ut, tills dess att vi plockade fram den lilla blå badankan vi brukar ha hemma. Då blev hon sitt vanliga jag istället. Sprattlade omkring i bassängen mellan mig och pappa. Vilken ljuvlig stund!

När vi kom hem var vi alla tre helt slut och somnade. Vad är det med vatten som gör att man blir så avslappnad?

Dagens rörelse

* Bad i varmbadsbassäng på Åbybadet med min man och dotter (Räknas det? Jag var ju jättetrött efteråt...) 20 min

Reflektioner: Vatten är bra för själen. Till och med nu på kvällen 8 timmar senare är jag fortfarande lite hög på endorfiner (må-bra hormon) och känner mig sjukt avslappnad och väl till mods.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0