Balans mellan 4 ting

Jag tycker om att vara i rörelse, jag tycker om att utmanas och jag tycker om att spränga gränser. När man har arbetat upp det personlighetsdraget har jag också erfarit att det självklart inte går att vara mitt i en aktivitet dygnet runt (tro mig jag har försökt). Jag behöver också sömn, återhämtning och kärlek. En balans mellan de 4 tingen har jag märkt är livsnödvändigt för att jag ska må bra.

Utan regelbundna utmaningar (läs aktivitetet) tycker jag inte livet är kul. Utmaningen kan bestå i ett projekt på jobbet, en meningsskiljaktighet, en kommande tävling, att få barn, att flytta osv. En utmaning är alltså en aktivitet som kräver att jag skärper mina sinnen och använder min kropp för att kunna genomföra dom. 

Men jag kan inte alltid ha utmaningar, då bränner jag tillslut ut mig. Alltså behöver jag ett viss mått av återhämtning också. Här räknar jag in allt som jag får energi av att göra. Läsa en bok, leka med min dotter, prata med min man, äta en god frukost, ta en promenad i skogen, ta ett varmt bad eller sträcka ut en hjälpande hand.

Den absolut viktigaste återhämtningen är sömn (det är nog därför jag är så besatt av sömn). Här startar jag om datorn (hjärnan) och reparerar kroppen. Utan sömn funkar jag inte.

Det som kanske är viktigast av allt är kärleken. =) Att känna mig behövd, älskad och respekterad gör att jag tar hand om de andra tre punkterna.

Idag insåg jag att jag behövde prioritera min sömn. Dottern har lagt om sin sömnrytm, vilket gör att hon vaknar 1-2 timmar tidigare än förut. Dessutom har jag blivit lite bortskämd över jul och nyår då jag och min man har kunnat lösa av varandra och det varit möjligt att sova lite mer. Jag ville så hemskt gärna iväg och fika i eftermiddag, men nu ska jag vara snäll mot mig själv och packa ner mig i sängen tidigt och vara försiktig med att göra för mycket imorgon.

Dagens rörelse
* Träning med den inofficiella mamma-barn gruppen på Haga Taekwondo (www.hagataekwondo.com) 45 min

Uppvärmning med skuggboxning
Styrka: Knäböj, armhävningar, höftlyft, axelpress
Styrkesparkar: 10 upchagi, 10 yopchagi, 10 dollyochagi

Reflektioner: Känner mig mycket mer stabil i höfterna nu. Snart är styrkan i höfterna okej för att börja sparka lite försiktigt. Jag är sugen på att börja köra med lite lättare vikter. Kanske är MAQ Program A och B (www.muscleactionquality.se) det som väntar runt hörnet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0