The Nike Blast 2012

I helgen var jag iväg på The Nike Blast 2012 i Globen, Stockholm. Det var andra året i rad som jag deltog och framförallt åker jag dit för att träffa min älskade barndomsvän som brukar vara där och ha en kul träningshelg ihop. Det skadar inte att det är ett väldigt trevligt event som skapar massvis med motivation och inspiration ett par månader framöver.

Min man och dotter följde med av praktiska matskäl då jag fortfarande ammar och mellan klasserna åkte jag antingen till dom och ammade (vart de nu befann sig i stan) eller levererade utpumpad mjölk i kylväska (inget är omöjligt). De passade på att träffa goda vänner och gå trevliga promenader när de ändå var i stan.

Jag fick ta det lite lugnt och välja ut de klasser som jag verkligen ville gå på eftersom jag inte är i den formen än att jag kan träna 6 pass/dag och komma upp ur sängen dagen efter. Så jag gick på 2 klasser/dag och 1 föreläsning. Nedan kommer beskrivningar av klasserna så som de presenterats på the Nike Blast hemsida (www.thenikeblast.com) och mina reflektioner efter.


LÖRDAG 4 FEBRUARI 2012


BODYBALANCE™ 56
(Mind)

BODYBALANCE™ är en varsam blandning av yoga, tai chi och pilates som gör dig centrerad och lugn. Med hjälp av fokusering, andning och en serie av noga utvalda rörelsekombinationer tränar du styrka, balans och rörlighet till mjuk musik.

PRESENTATÖRER
Jessica Claren, Katarina Zell, Kristin Andersson

Mina reflektioner: Som vanligt när jag kör en BB-klass för första gången har jag svårt att få en känsla för passet. Kärleken brukar komma efter ett par gånger. Det som slog mig var att spår 3 var grymt tuff för benen då vi stod i olika krigarpositioner utan någon som helst vila.


FUNCTIONAL MOVES (R)- ATLET
(Styrka, Kondition)

Magnus har satt samman sina favoritrörelser från alla träningsmoduler i Functional Moves® och ger dig en rejäl utmaning i balanserande styrketräning, dynamisk rörlighet och atletiska mönster.

PRESENTATÖRER
Magnus Ringberg

Mina reflektioner: Detta passet såg jag förra året när jag var som mest utpumpad och jag var så ledsen att jag inte orkade vara med. Mycket mycket roligt och galna rörelser gjorde att jag blev både trött och glad. Träningsvärken i rumpan och magen kom som ett brev på posten dagen efter.


KÅT, GLAD OCH TACKSAM!
(Föreläsning)

Kåt, glad och tacksam är Camillas framgångsteori för att både må och prestera bra! Föreläsningen ger dig tips och idéer på hur du kan gå tillväga för att lyckas med detta.

PRESENTATÖRER
Camilla Kostenniemi

Mina reflektioner: Gripande föreläsning av Camilla som personligt berättade om hur hon mentalt hanterar det faktum att hon har fått en diagnos av cancer. Hennes positiva syn på livet och fokus på det som är friskt och bra var nästan overklig.


SÖNDAG 5 FEBRUARI 2012


RUFFIETRAINING
(Kampsport)

Ruffietraining är en unik träningsform där du får träna med och mot din partner men helt utan slag och sparkar eftersom det skulle resultera i alldeles för stor skaderisk. Förutom kampmomentet är det också en social och rolig träningsrform som är mycket effektiv.

PRESENTATÖRER
Musse Hasselvall, Usama Aziz

Mina reflektioner: Vilken start på dagen! Musse och hans gäng bjöd på goa hederliga kampsportsövningar och ett par överraskningar för mig. Under klassen var vi väldigt nära vår sparringpartner i många moment och jag var tacksam att jag var där med min barndomsvän som jag för övrigt inte har sparrats med på 15 år. Gott om brottningsövningar att klämma på varandra i. =)


ÖGONBLICK SOM FÖRÄNDRAR LIVET!
(Föreläsning)

Annika Östberg satt 28 år i ett amerikanskt fängelse, dömd för delaktighet i mord. Hennes föreläsningar handlar om utanförskap och hur hon hamnade i en ond spiral av droger, prostitution och kriminella män. Hon berättar om fängelsetiden, den tuffa miljön och hierarkierna bland fångarna, men även om den vänskap som odlades bland hennes kvinnliga medfångar. 2008 överflyttades hon till Sverige och den 1 maj 2011 blev hon frigiven. Hon beskriver hur det kändes att för första gången på 28 år få bestämma vilken mat hon ska äta och vilka kläder hon ska bära, bara för att nämna några triviala val i vardagen som vi andra tar för självklara, men som för henne varit en utopi. Hon trodde aldrig att hon skulle få se Sverige igen men från maj 2011 är hon en fri människa i sitt gamla hemland.

PRESENTATÖRER

Mina reflektioner: Redan efter 10 min hade Annika fått mina tårar att rinna längs kinderna när hon berättade om hur hon lovade sin nyfödda son att alltid vara där för honom. Hon berättade sin historia på ett lugnt och naket och lämnade mig verkligen berörd. Det är viktigt att lyssna till människors berättelser för att få perspektiv på sin egen tillvaro.


BODYART™
(Styrka, Mind, Rörlighet)

BodyART™ är en träningsform där funktionell träning kombineras med stretch och yoga-inspirerade positioner och klassiska andningstekniker. Målet är att skapa ett samspel mellan fysisk aktivitet och mental avslappning.

PRESENTATÖRER

Mina reflektioner: En perfekt klass att avsluta detta äventyr med. Hela tiden i kontakt med andetaget fick vi sträcka ut kroppen på alla möjliga håll och kanter. Dessutom "lurades" kroppen in i olika styrkeövningar utan att det var någon hets. Väldigt skönt att på ett tillåtande sätt få röra på kroppen.


Dagens rörelse
* Promenad 20 min

Mina reflektioner: Jösses vilken träningsvärk efter helgen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0