Stillhet föder stillhet

Jag åkte med min dotter till Föreningen för tibetansk buddism (www.tibetanskbuddhism.se) för att delta på lite lunchmeditation. Detta är kanske inte en aktivitet jag trodde att jag skulle kunna göra med min dotter.

Det började med att hon var ganska missnöjd och det var matdags så det var inte så konstigt. Jag gick undan och samtidigt som vi fick lugn och ro, kunde jag fortfarande höra instruktionerna.

"Håll uppmärksamheten på ditt andetag och när du känner att din uppmärksamhet börjar vandra så vänder du mjukt tillbaka till andetaget igen. Försök att se neutralt på det som fångar din uppmärksamhet. Är det ett ljud till exempel så värdera inte ljudet huruvida det är bra eller dåligt, utan konstatera bara att ett ljud fångade din uppmärksamhet."

Jag satt med min dotter och tänkte "jag går tillbaka nu och håller hon låda så har de andra deltagarna något att hålla sig neutral till."

Så jag gick tillbaka till meditationskudden, satte min dotter i knäet med ansiktet mot mig och började rikta min uppmärksamhet mot andetaget. Så satt vi i säkert 15 minuter och min dotter var lugn som en filbunke, satt och tittade på mig med stora ögon, spanade in alla saker i rummet och tuggade på sina fingrar.

Ännu en gång klan jag konstatera att hon ofta är en spegel till hur jag mår för tillfället.

Dagens rörelse
* promenad 30 min

Dagens icke-rörelse =)
* stillhetsmeditation 20 min


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0